Siirry pääsisältöön

Ilmaista rahaa kaikille ja muita ideoita, jotka pelastavat maailman (Rutger Bregman)

Bregmanin kirja alkaa Roslingin kirjan yhteenvedolla: heti kolmannella sivulla on Gapminderista lainattu pallokuvio maailman maiden vaurastumisesta ja terveyden lisääntymisestä. Maailma on siis muuttunut huomattavasti paremmaksi paikaksi jne.

Bregmanin kysymys on: mitäs nyt sitten tehdään? Mikä on meidän visiomme? Vuosisatojen ajan utopia on ollut, että köyhyys ja taudit katoaisivat. Nyt kun olemme lähes saavuttaneet tuon tavoitteen, mistä me enää unelmoimme? Mikä on nykyihmisen utopia?

Koska korjattavaa kyllä olisi. Vaikka olemmekin superrikkaita ja terveitä, olemme myös masentuneita ja ahdistuneita. Kaikki ei ole kunnossa, jotain tarttis tehrä. 

Bregmanin ratkaisu on perustulo. Ilmaista rahaa kaikille, kuten kirjan nimessäkin sanotaan. GiveDirectly on yksi maailman parhaista hyväntekeväisyysjärjestöistä. Se saa uskomattomia tuloksia aikaan: heidän avunsaajansa pääsevät eroon köyhyydestä, kouluttavat lapsensa, saavat vähemmän mutta terveempiä lapsia jne. GiveDirectlyn konsti on hyvin yksinkertainen: he antavat rahaa maailman köyhimmille ihmisille ilman ehtoja. Fyrkat vain kouraan ja se siitä. Ei mitään lehmiä tai vuohia, vaan käteistä rahaa. Toisin kuin monet epäilevät, eivät köyhät haaskaa rahojaan, vaan lähes poikkeuksetta he käyttävät käteisen järkeviin investointeihin, joiden avulla he nousevat pysyvästi köyhyydestä. Samaa on kokeiltu Lontoon kodittomien ja Liberian huumeidenkäyttäjien keskuudessa, ja hekin käyttivät rahat fiksusti.

Meillä on siis selvä resepti köyhyyden vähentämiseen: annetaan vain ihmisille rahaa. Vanhan sanonnan mukaan "jos annat miehelle kalan, hän syö päivän; jos opetat hänet kalastamaan, hän syö loppuikänsä". Mutta tämä ei havaintojen valossa tunnukaan pitävän paikkaansa. Jos annat miehelle kalan, hän myy sen eteenpäin ja käyttää ansaitsemansa rahat kalakaupan perustamiseen.

Miksi perustuloa sitten vastustetaan niin paljon? Koska kukaan ei luota ihmisiin. Kirjassa lainataan kanadalaisen professorin lausahdusta: "Oikeisto pelkää, että ihmiset lakkaisivat tekemästä töitä ja vasemmisto ei luota siihen, että ihmiset osaisivat itse tehdä omat valintansa." Tämä tiivistää ihmisten epäluulot perustuloa kohtaan sangen nasevasti. Mutta meillä ei ole syytä olettaa, ettei ihmisiin voisi luottaa. Ylempänä jo todettiin, että vasemmistolaisten holhoava huoli on turha: ihmiset tekevät hyviä valintoja, jos heille annetaan ilmaista rahaa. He eivät lopeta työntekoa, vaan päinvastoin hankkivat itselleen järkeviä töitä ja perustavat yrityksiä. Tämä on todettu empiirisesti hyvin moneen kertaan. 

Mutta miten tämä voi olla totta? Eivätkö köyhät ihmiset tee typeriä valintoja? Tiedämme, että kaikki huonot asiat korreloivat keskenään: köyhät syövät yksipuolisemmin ja epäterveellisemmin kuin rikkaat; he tupakoivat ja juovat alkoholia enemmän; heidän lapsistaan tehdään lastensuojeluilmoituksia. Eikö tämä viittaa siihen, että jotkut ihmiset ovat köyhiä jonkin moraalisen tai älyllisen puutteellisuutensa takia?

Bregman ei todellakaan usko mihinkään tällaiseen. Hän uskoo, että köyhyys saa ihmiset tekemään typeriä valintoja eikä toisinpäin. Hän vetoaa paljon niukkuuspsykologiaan, jonka mukaan köyhän ihmisen henkiset resurssit kuuluvat niin paljon päivittäisten tarpeiden miettimiseen, ettei energiaa jää pidemmän tähtäimen suunnitteluun. Sellaisessa tilassa tulee tehtyä usein huonoja päätöksiä. Erään tutkimuksen mukaan rahattomuus alentaa ihmisen ÄO-tuloksia jopa 15 pistettä. Jos köyhillä olisi rahaa, vapautuisivat he tästä henkisestä taakastaan ja eläisivät pitkäjänteisempää elämää.

Koska olen vanha perustulon kannattaja, oletin etukäteen pitäväni kirjasta. Sen sijaan huomasin suorastaan vältteleväni kirjan lukemista. Tämä ei tempaissut mukaansa, enkä ole ihan varma miksi.

Osasyy on siinä, että Ilmaista rahaa kaikille tuntuu olevan artikkeli, joka on venytetty kirjaksi. Bregman toistelee samoja asioita vähän liian paljon. Hän myös lähtee useille sivupoluille, jotka eivät oikein liity kirjan teesiin. Kirjassa esimerkiksi kulutetaan sivukaupalla tilaa valittamaan siitä, kuinka surkea mittari BKT on kuvaamaan kansakunnan kehitystä. Tämä on itsessään jo tosi kulunutta, mutta Bregman ei myöskään missään vaiheessa sano, mitä meidän sitten pitäisi käyttää BKT:n sijasta. Hän mainitsee useampia kestävän kehityksen mittareita, mutta lyttää nämäkin. Eli... mitä? Lopetammeko vain mittaamisen? Olisiko se sitten muka parempi ratkaisu?

Toinen ongelma on siinä, etten oikein tiedä, voinko luottaa Bregmanin väitteisiin. Hän nimittäin viittaa muutamissa kohdissa aika epäilyttäviin lähteisiin. Kirja vetoaa mm. Spirit Level -kirjaan, jonka mukaan epätasa-arvo johtaa huonoihin lopputuloksiin, joten pelkkä rikastuminen ei riitä: pitää rikastua tasaisesti. Harmi kyllä Spirit Levelin väitteet on vahvasti kyseenalaistettu, eivätkä sen väitteet tunnu pitävän vettä. Bregman vetoaa useaan otteeseen myös Pikettyyn, mutta hänenkin tutkimustuloksensa ovat saaneet vahvaa kritiikkiä. Näitä esimerkkejä on niin paljon, etten osaa sanoa, kuinka paljon Bregmanin johtopäätöksiin voi luottaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk

Kapitalismi vs kapitalismi (Capitalism, Alone)

"On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu", totesi Fredric Jameson. Branco Milanovic on samaa mieltä: kirjassaan Capitalism, Alone: The Future of the System that Rules the World (2019) hän toteaa lähes fukuyamamaisesti, että kapitalismi on ainoa talousjärjestelmä maan päällä, eikä sille ole odotettavissakaan mitään vaihtoehtoja. Kommunismi on jo mennyttä, ja Milanovic näkee ylipäänsä kommunismin olleen lähinnä pakollinen välivaihe, jonka avulla kolonialisoidut valtiot pystyivät siirtymään kolonialistis-feodalistisesta järjestelmästä kapitalismiin. Tämä on kirjan ensimmäinen hyvä oivallus, mutta ei viimeinen. Mutta vaikka kapitalismi pääsi voitolle, niin kapitalismista on pari erilaista varianttia. Nykyinen kamppailu käydäänkin siitä, kumpi versio pääsee niskan päälle: meille länsimaista tuttu liberaali meritokraattinen kapitalismi, vai uudempi haastaja poliittinen kapitalismi. Selkein ja tutuin esimerkki poliittisesta kapitalismista on Kiina. Tässä jä