Siirry pääsisältöön

Kapitalismi vs kapitalismi (Capitalism, Alone)

"On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu", totesi Fredric Jameson. Branco Milanovic on samaa mieltä: kirjassaan Capitalism, Alone: The Future of the System that Rules the World (2019) hän toteaa lähes fukuyamamaisesti, että kapitalismi on ainoa talousjärjestelmä maan päällä, eikä sille ole odotettavissakaan mitään vaihtoehtoja. Kommunismi on jo mennyttä, ja Milanovic näkee ylipäänsä kommunismin olleen lähinnä pakollinen välivaihe, jonka avulla kolonialisoidut valtiot pystyivät siirtymään kolonialistis-feodalistisesta järjestelmästä kapitalismiin. Tämä on kirjan ensimmäinen hyvä oivallus, mutta ei viimeinen.

Mutta vaikka kapitalismi pääsi voitolle, niin kapitalismista on pari erilaista varianttia. Nykyinen kamppailu käydäänkin siitä, kumpi versio pääsee niskan päälle: meille länsimaista tuttu liberaali meritokraattinen kapitalismi, vai uudempi haastaja poliittinen kapitalismi.

Selkein ja tutuin esimerkki poliittisesta kapitalismista on Kiina. Tässä järjestelmässä talous toimii kapitalistisesti, mutta valtiolla on suuri päätösvalta talousasioissa. Byrokratia toimii tehokkaasti, mutta oikeusvaltioperiaatetta ei noudateta, vaan valtio voi kohtalaisen mielivaltaisesti puuttua yritysten toimintaan. Poliittiseen kapitalismiin kuuluu väistämättömästi korruptio, jonka määrää valtio yleensä yrittää pitää jollain tavalla kurissa, jottei liiallinen korruptio uhkaa koko valtion legitimiteettiä ja saa kansaa nousemaan kapinaan.

Kohtalaista korruptiota ei tarvitse kuitenkaan enää painaa alemmaksi. Minulle Milanovicin kirjan kiinnostavin oivallus on se, että ihmiset itse asiassa pitävät pienestä korruptiosta enemmän kuin systeemistä, jossa ei ole korruptiota lainkaan. Se, että pienillä palveluksilla ja vastapalveluksilla saa asioita hoidettua joustavasti ja jouhevasti on psykologisesti aika miellyttävää: se antaa ihmisille toimijuuden tunteen. Sitä vastoin meikäläinen äärimmäisen matalan korruption järjestelmä vaikuttaa helposti konemaiselta ja pahimmillaan jopa kafkamaiselta: jos virkamieskoneisto päättää jotain, niin yksittäisen ihmisen voi olla äärimmäisen hankala saada vaikutettua asiaan millään tavalla.

Poliittinen kapitalismi on tällä hetkellä kovassa nousussa ympäri maailmaa, kun autoritaaristen johtajien määrä lisääntyy eri maissa. Mutta muutkaan maat eivät ole siltä turvassa. Perinteisesti rikkailla on ollut kovat pääomatulot ja matalammissa tuloluokissa taas ollaan nojattu lähes kokonaan palkkatuloihin. Milanovic kuitenkin osoittaa Pikettyyn nojaten, että tämä kuva on muuttunut: nykyisin rikkaat saavat sekä kovia palkka- että pääomatuloja. Kuva rikkaasta patruunasta tai teollisuuspomosta, joka tienaa omaisuudellaan lisää rahaa ja sijoittaa sen uusiin firmoihin, on jo vanhentunut. Nykyiset huippurikkaat ovat esimerkiksi yrittäjiä, jotka sekä omistavat firmansa että työskentelevät siinä toimitusjohtajina, tai huippupalkkioita vetäviä juristeja, jotka sijoittavat palkkojaan osakkeisiin ja kiinteistöihin.


Tämä on potentiaalisesti paha juttu, sillä se uhkaa luoda uudenlaisen eliittiluokan, joka kokee päässeensä korkeaan asemaansa omilla ansioillaan, ja ansaitsee siksi oikeuden päättää myös valtion asioista vähän enemmän kuin muut. Ajatelkaa vaikka Juha Sipilää tämän uuden eliitin kansikuvapoikana. Tällaisen plutokratian kautta poliittinen kapitalismi voi hiipiä askel askeleelta myös länsimaihin.

Milanovic lopettaa kirjan lyhyeen politiikkasuositusosioon, jossa hän hahmottelee, mitä pitäisi tehdä, jotta kapitalismista saataisiin mahdollisimman vähän haitallinen ihmisille: rikkaiden verotus korkeammaksi, keskituloisten matalammaksi, tiukat rajat vaalirahoitukselle, jne. Tämä loppuosuus oli kirjan ylivoimaisesti heikoin osuus, eikä se tehnyt lainkaan samanlaista vaikutusta kuin kirjan alkuosa. Milanonic vaikuttaa olevan parhaimmillaan ongelmien analysoinnissa, ei niinkään korjausehdotusten tekemisessä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk

Tuntematon sotilas (Väinö Linna)

( Heti alkuun: Hei sinä yhdeksäsluokkalainen, joka etsit epätoivoisesti plagioitavaa esseetä lukupäiväkirjaasi varten! Tämä minun arvioni on erittäin selvästi keski-ikäisen kirjoittama. Äikänopettajasi huomaa sen heti, joten jatka etsimistä. Tai vielä parempaa: kirjoita se lukupäiväkirja itse.  Protip: äikänopettajasi on jo kyllästynyt teksteihin, joissa sanotaan "suosikkihahmoni oli Rokka, koska hän oli niin rohkea". Yllättävämpi - ja arvostetumpi - veto olisi sanoa "suosikkihahmoni oli Hietala, koska hän oli niin inhimillinen". Tai jos haluat pelata ns. all-in, kirjoita "suosikkihahmoni oli Lammio, koska hän oli niin epämiellyttävä, että aloin pohtia, onko kyseessä epäluotettava kertoja".) Helmet-lukuhaasteeseen kuului lukea "suomalainen klassikkokirja", joten Suomi 100 -hengessä tartuin tietty Tuntemattomaan. En ole ikinä lukenut kirjaa aiemmin. Edvin Laineen leffaversion olen tietysti nähnyt toistakymmentä kertaa ja Mollbergin version