Siirry pääsisältöön

Kuoleman ja elämän kysymys (Maria Katajavuori)

Kuoleman ja elämän kysymys käsittelee alaotsikonsa mukaan niin yksilöiden, lajien kuin yhteiskuntien taipumusta itsetuhoon. Katajavuori vertaa ihmiskehoa leivänpaahtimeen: molemmat hajoavat, vaikka periaatteessa molemmat voisivat olla ikuisesti korjattavissa. 

On olemassa meduusalaji, jonka yksilöt kääntävät vanhenemisensa ympäri. Tietyssä elämänvaiheessa ne palaavat takaisin polyyppimuotoon ja kehittyvät siitä uudestaan meduusoiksi. Meduusamaiset hydrat puolestaan voivat kopioida itseään loputtomasti, joten niitä voi melko huoleti kutsua kuolemattomiksi. Eikä tarvitse rajoittua meduusoihin tai meduusankaltaisiin olentoihin: on olemassa myös kilpikonnalaji, jonka yksilöt eivät vanhene tietyn pisteen jälkeen. Ne jäävät pysyvään keski-ikään, eikä niiden kuoleman todennäköisyys kasva iän lisääntyessä. Jos ne eivät joutuisi onnettomuuden tai sairauden kohteiksi, ne jatkaisivat elämäänsä loputtomiin.

Miksi elävät olennot rappeutuvat ja vanhenevat? Miksei ihmiskunta kykene pysäyttämään ilmastonmuutosta? Nämä kuulostavat toisistaan irrallisilta kysymyksiltä, mutta Katajavuori pyrkii osoittamaan, kuinka molemmissa tapauksissa taustalta löytyy hyvin samanlainen logiikka: tuhon estäminen olisi tehtävissä, mutta se olisi vähän vaikeaa ja aiheuttaisi lyhyellä tähtäimellä haittaa, joten se jää tekemättä. Kaikki ne solunsisäiset ja -ulkoiset mekanismit, jotka ehkäisisivät vanhenemisen ja korjaisivat kaikki vauriot, ovat keholle hankalia. Koska organismit yleensä tuppaavat kuolemaan kuitenkin johonkin, ei evoluutio vaivaudu tekemään tällaisia mekanismeja. Mitä hyötyä lajille on siitä, että sen yksilöt eivät vanhene, jos ne kuitenkin poikkeuksetta päätyvät pedon suuhun 20 vuoden sisällä syntymästään? Jos pysyvän nuoruuden mekanismilla on minkäänlaista metabolista hintaa, niin tällaisissa olosuhteissa luonnonvalinta karsii sen säälimättä pois. 

Kirjan hauskimpia osia ovat luvut, jotka kertovat itsetuhoisista lajeista. Toisin kuin joskus kuvitellaan, ei luonnossa vallitse automaattisesti mikään tasapaino. Katajavuori luettelee vaikka kuinka monta esimerkkiä lajeista, joiden lyhyen tähtäimen eduntavoittelu johtaa väistämättä paikallisiin sukupuuttoihin. Sopulit ovat tunnettu esimerkki, mutta ilmeisesti myös jättikauriit kuolivat, kun uroksien keskinäinen kukkoilukamppailu isoimmista sarvista johti tilanteeseen, jossa parikymmenkiloiset sarvet olivat liian painavat lajin säilymisen kannalta. Jättihirvet tappoivat itsensä yrittäessään olla sexyjä: tämä kuulostaa modernilta Aisopoksen tarinalta.

Kirjassa on paljon hyvää sisältöä, mutta lopulta Katajavuori haukkaa isomman palan kuin pystyy nielemään. Vanhenemisen ja ilmastonmuutoksen vertaaminen on ihan näppärää, mutta Katajavuori ei tunnu osaavan päättää, onko tämä kirja vanhenemisesta vai ilmastonmuutoksesta. Kirjasta puuttuu kunnollinen fokus ja se vähän leviää joka suuntaan.

Lisäksi Katajavuori ei ole kovinkaan hyvä kirjoittaja. Hän turvautuu aikaan liian usein pitkiin jargoniluetteloihin, joiden tarkoitus on varmaan tehdä tekstistä uskottavampaa, mutta se saa kirjoittajan vaikuttavan pikkunäppärältä triviatietoa päntänneeltä viisastelijalta.

Mutten kadu kirjan lukemista; siinä oli kuitenkin tarpeeksi paljon hyvää sisältöä, jotta se oikeutti olemassaolonsa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä. Ja joskus ei puolet riittänyt. Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa. Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään? Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioide

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

1590-luvun Trump (Susimessu)

Jos tämä olisi romaani, olisin varmaan puolivälissä heittänyt sen pois liiallisen epäuskottavuuden vuoksi. Mirkka Lappalaisen Susimessu: 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa (Siltala 2009) kietoo yhteen kolme yleensä erillisinä käsiteltyä tapahtumaa: nuijasodan, Kaarle-herttuan ja Sigismundin taistelun Ruotsin kruunusta sekä "missio Suetican" eli Ruotsiin suuntautuneen vastauskonpuhdistuksen. Kirja maalaakin kokonaiskuvan Ruotsista, joka oli jättämässä keskiajan taakseen, mutta ei ollut vielä siirtynyt uuteen aikaan. Murroskausina on usein levotonta, eikä 1590-luku ollut totisesti poikkeus. Perustarina on sukudraama, joka on samalla taistelu valtaistuimesta. Kustaa Vaasan kuoltua hänen vanhempi poikansa peri kruunun. Erinäisten käänteiden jälkeen toiseksi vanhin poika Juhana kuitenkin nappasi valtaistuimen veljeltään. Hänen poikansa Sigismundista pitäisi siis tulla kuningas, mutta kolmas veli, Kaarle-herttua, ei halunnut päästää puoli-puolalaista veljenpo