Siirry pääsisältöön

Perhonen ja jaguaari (Aliette de Bodard)

Vaihtoehtohistorian (tai "kontrafaktuaalisen historian", kuten me teennäisemmät alan harrastajat sanomme) suosituin aihe on varmasti "Entä jos natsit olisivat voittaneet II maailmansodan?" Sen jälkeen suosiojärjestyksessä tulee muita sotia (Napoleon, USA:n sisällissota), mutta top kympissä on myös "Entä jos Keski-Amerikan alkuperäisasukkaiden korkeakulttuurit olisivat selvinneet nykypäivään asti?"


Perhonen ja jaguaari on novellikokoelma, joka sijoittuu tällaiseen vaihtoehtohistoriaan. De Bodard turvautuu klassiseen skenaarioon: kiinalaiset löytävät Amerikan ennen eurooppalaisia, joten eurooppalaisten saapuessa atsteekeilla onkin tykkejä ja hevosia omasta takaa. Ja niinpä nykyajassa Pohjois-Amerikassa on kolme mahtivaltiota: Yhdysvallat, kiinalaistaustainen Xuya ja atsteekkien Suur-Mexica.

Tämä on tietysti aivan naurettavaa. Jos espanjalaisten valloitus olisi mennyt pieleen, olisi sillä ollut sen verran vaikutusta Euroopan historiaan, ettei mitään "Yhdysvaltoja" olisi tuollaisenaan syntynyt. Eikä atsteekkien valtakunta ollut sellaisella pohjalla, että se olisi voinut kestää nykyaikaan asti. Tämä on suunnilleen yhtä uskottavaa kuin vaihtoehtohistoria, jossa Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta porskuttaa vielä 2000-luvulla. Ei vain toimi. Etenkään, kun Mexican kulttuuri muistuttaa muutenkin yllättävän paljon 1500-luvun atsteekkikulttuuria. 500 vuotta on aika pitkä aika, ja EHKÄ atsteekit olisivat esim. luopuneet ihmisuhrien kaltaisista tavoista moderneina aikoina.

Teksti ei myöskään ole kovin hyvää. De Bodard kertoo tarinoita suhteellisen suoraviivaisesti ja aika kökösti. Jos joku henkilö on peloissaan,se kerrotaan kirjassa tyyliin "X oli peloissaan". De Bodard ei ole ihan sisäistänyt "show, don't tell"-periaatetta.

Jokainen tarina sijoittuu eri aikaan ja ne etenevät tässä kokoelmassa kronologisesti. Ensimmäinen sijoittuu vaihtoehtoiselle 80-luvulle, toinen ja kolmas jonnekin 2000-luvulle. Sitten tulee harppaus ja siirrytään kaukaisempaan tulevaisuuteen, jossa tarinat pyörivät tavalla tai toisella avaruusmatkustuksen ympärillä. Nämä tarinat eivät myöskään oikein enää mitenkään liity aikaisempaan vaihtoehtohistoriaan (vaikka ovat kai teknisesti edelleen sen jatkumoa), vaan niissä liikutaan avaruus-Vietnamin kuvioissa.

Valoa nopeampia avaruusaluksia voi rakentaa, mutta niitä ohjaamaan tarvitsee erityiset Mielet. Toisin kuin Banksin Mielet, nämä ovat syntyneet, ei luotu: ne ovat jonkinlaisia geenimuunneltuja kyborgeja, mutta kuitenkin jollain tasolla ihmisiä. Mielien ja ihmisten suhde on viimeisten kolmen tarinan keskipisteessä.

Mielet olivat kirjan kiinnostavin osuus, mutta siihen se tämän kirjan kiinnostavuus sitten jäikin. En suuresti suosittele.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä. Ja joskus ei puolet riittänyt. Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa. Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään? Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioide

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

1590-luvun Trump (Susimessu)

Jos tämä olisi romaani, olisin varmaan puolivälissä heittänyt sen pois liiallisen epäuskottavuuden vuoksi. Mirkka Lappalaisen Susimessu: 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa (Siltala 2009) kietoo yhteen kolme yleensä erillisinä käsiteltyä tapahtumaa: nuijasodan, Kaarle-herttuan ja Sigismundin taistelun Ruotsin kruunusta sekä "missio Suetican" eli Ruotsiin suuntautuneen vastauskonpuhdistuksen. Kirja maalaakin kokonaiskuvan Ruotsista, joka oli jättämässä keskiajan taakseen, mutta ei ollut vielä siirtynyt uuteen aikaan. Murroskausina on usein levotonta, eikä 1590-luku ollut totisesti poikkeus. Perustarina on sukudraama, joka on samalla taistelu valtaistuimesta. Kustaa Vaasan kuoltua hänen vanhempi poikansa peri kruunun. Erinäisten käänteiden jälkeen toiseksi vanhin poika Juhana kuitenkin nappasi valtaistuimen veljeltään. Hänen poikansa Sigismundista pitäisi siis tulla kuningas, mutta kolmas veli, Kaarle-herttua, ei halunnut päästää puoli-puolalaista veljenpo