Siirry pääsisältöön

Köyhät eivät ole tyhmiä (Poor Economics)

Abhijit V. Banerjeen ja Esther Duflon kirja Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Global Poverty (2011) oli jo kymmenen vuotta vanha, kun luin sen viime vuoden alussa. Olin varautunut, että se olisi täynnä vanhentuneita ajatuksia, etenkin kun siinä oli oma lukunsa mikrolainoista. Voitte vain kuvitella yllätykseni, kun kirja olikin hyvin skeptinen mikrolainoja kohtaan ja päätyi lopputulokseen, ettei niistä luultavasti ole mitään hyötyä taistelussa köyhyyttä vastaan. Nykyisin kritiikki mikrolainoja kohtaan on jo yleisesti hyväksyttyä valtavirta-ajattelua, mutta kymmenen vuotta sitten asia ei todellakaan ollut näin. Banerjee ja Duflo olivat todella eturintamassa. 

Ja sama meno jatkuu kirjan muissakin osissa: en löytänyt yhtään kohtaa, joka olisi selkeästi vanhentunut tai jossa uudempi tutkimus olisi kumonnut Banerjeen ja Duflon väitteet. Tämä on häkellyttävän hyvä tulos kymmenen vuotta vanhalta kirjalta, etenkin sellaiselta, jonka aihe vielä herättää poliittisia intohimoja!

Kirja tutkii siis maailman köyhimpiä ihmisiä. Se yrittää saada selvennettyä, miksi maailman köyhät toimivat toisinaan tavoilla, jotka tuntuvat järjettömiltä näin länsimaisesta näkökulmasta: he ovat valmiit käyttämään isoja summia rahaa puoskareiden ja poppamiesten parannuskeinoihin, vaikka tarjolla olisi myös ilmaisia klinikoita. He ostavat lääkkeitä parantuakseen sairauksista, mutteivät käytä paljon halvempia sairausten estämisen konsteja, kuten vedenpuhdistustabletteja. He yrittävät välttää katoriskiä viljelemällä (tehottomasti) paljon erilaisia viljelyskasveja sen sijaan että he ottaisivat vakuutuksen katoa vastaan. Mitä tämä meininki oikein on?

Kirja käy tällaisia näennäisesti järjettömiä toimintatapoja läpi yksi kerrallaan - ja aina onnistuu paljastamaan, kuinka itse asiassa köyhien toiminta onkin ihan ymmärrettävää, kun tajuaa heidän olosuhteensa:

  • Ilmaiset klinikat sijaitsevat usein pitkien matkojen päässä ja niiden työntekijät lintsaavat häkellyttävän usein töistä: jos siis menee klinikalle, niin siihen kuluu koko päivä, ja on 50/50-mahdollisuus, että koko reissu onkin turha, koska paikalla ei olekaan välttämättä ketään. Keskimäärin siis klinikalla käymiseen pitäisi uhrata kahden työpäivän ansiot: ei niin ilmaista sittenkään. Puoskari taas tulee ihmisten luokse ja häneltä saa lääkkeitä nopeasti - jopa sellaisia lääkkeitä, joita ei klinikalta saisi.
  • Sairauksia estävät keinot voisivat tulla pidemmällä tähtäimellä halvemmaksi kuin lääkkeet, mutta ne pitäisi sitten muistaa tehdä joka ikinen kerta. Meillekin olisi hyväksi käydä kuntoilemassa pari kertaa viikossa, mutta kuinka moni muistaa / jaksaa tehdä niin? Jos veden puhdistaminenkin pitäisi muistaa erikseen tehdä joka kerta erikseen, niin oletko varma, että muistaisit? Etenkin kun yhden kerran väliin jättäminen ei ole mitenkään automaattisesti vaarallista, vaan sairastuminen on ainoastaan mahdollista, ei varmaa?
  • Vaikka köyhä voisikin saada vakuutuksen katoriskiä vastaan (mikä ei ole itsestään selvää), niin voiko hän luottaa siihen, että firma tosiaan maksaa korvauksen, kun kato tulee, eikä joko ole täyttä huijausta tai yritä livahtaa maksamasta vetoamalla johonkin pienellä painettuun poikkeukseen, jonka takia juuri tässä tapauksessa ei korvausta voikaan hakea?
  • ... ja niin edelleen.

Banerjee ja Duflo eivät toki väitä, että köyhien toiminta on aina järkevää: usein köyhät ihmiset uskovat kaiken maailman taikauskoihin ja muihin outoihin ajatuksiin, kuten että vain lahjakkaimpien lasten kannattaa käydä koulua, eivätkä muut hyödy siitä mitään (vaikka todellisuudessa asia on juuri toisinpäin: lahjakkaimmat oppisivat asiat myös muutenkin, kun taas heikommat oppilaat hyötyvät koulunkäynnistä kaikkein eniten).

Kirja päättyy viiteen avainopetukseen: 

1) Köyhiltä puuttuu informaatiota ja he uskovat asioihin, jotka eivät ole totta. Informaation lisääminen parantaa jo tilannetta, mutta vain jos se tulee uskottavasta lähteestä. 

2) Köyhät joutuvat ottamaan vastuuta todella monesta asiasta. Rikkaille tulee puhdasta vettä hanasta: köyhän pitää muistaa puhdistaa jokainen vesilitra erikseen. Siksi pienikin jahkailu aiheuttaa köyhille huonompia seurauksia kuin rikkaille. 

3) Köyhille ei ole markkinaehtoisesti tarjolla monia palveluita, yleisesti ottaen hyvin ymmärrettävistä syistä. Siksi valtion pitäisi joko subventoida näitä palveluita tai tarjota niitä itse. 

4) Köyhät maat eivät ole tuomittuja epäonnistumaan vain siksi, että ne ovat köyhiä. Pienilläkin muutoksilla voi vaikuttaa, maat voivat nousta köyhyydestä keskituloisuuteen. 

5) Odotukset muuttuvat usein itseään toteuttaviksi ennusteiksi. Jos ei usko voivansa ikinä päästä eroon velasta, ei edes yritä säästää rahaa. Kun telenoveloita lähettävän Rede Globo -kanavan tv-verkko laajeni Brasiliassa, niin lapsiluku tippui aina niillä alueilla, joissa ruvettiin nyt katsomaan saippuaoopperoita. TV-ohjelmat antoivat erilaisen kuvan siitä, millainen on "normaalia" elämää kuin mitä omassa kylässä oli siihen asti nähty.

Banerjee ja Duflo eivät syytä köyhiä heidän köyhyydestään, mutteivät myöskään kohtele heitä voimattomina uhreina. Tämä on asenne, jota toivoisi näkevänsä paljon useammin globaalia köyhyyttä käsittelevissä teoksissa.

Kun kirja on vielä hyvin ja vetävästi kirjoitettu, niin ei liene ihme, että nostin tämä viime vuoden parhaimpien kirjojen joukkoon.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk

Alastalon savotassa

FB-lukupiirissämme " Tiiliskivien ystävät " tartuimme tällä kertaa kotimaiseen teokseen: huhtikuusta lokakuuhun 2019 luettavanamme oli Volter Kilven Alastalon salissa vuodelta 1932. Tätä tajunnanvirtateosta pidetään yleisesti "Suomen Ulysseksena". Senkin kaikki tapahtumat sijoittuvat yhteen päivään (tarkasti ottaen kuuteen tuntiin "jonain lokakuisena päivänä") ja sitäkin pidetään sekä todella vaikeana että hyvin merkittävänä teoksena. Täydellinen meidän lukupiirimme tarkoituksiin, siis! Lähde: Yrjö Karilas, Koululaisen muistikirja 1930-31 (kiitos Esko Räntilä!) Luku 1 (Alastalo ottaa vieraita vastaan) & luku 2 ( Pukkila kävelee Alastalon salissa peräsohvaan istumaan. ) Kirjan alussa tapaamme nimihenkilö Alastalon, jonka luokse ihmisiä saapuu laivalla. Miljöö käy hyvin selväksi: tässä ollaan saaristossa ja laivat ovat selvästi tärkeässä osassa tarinaa. Ainakin minun silmiini Alastalo vaikuttaa rehvakkaalta, reteeltä ja lipevältä: ei vä