Siirry pääsisältöön

Kuinka opin rakastamaan atonaalisuutta (Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa)

Eri taiteet reagoivat modernismin jälkeiseen aikaan eri tavoin. Tarinalliset taiteet (kuten kirjallisuus tai elokuva) kokeilivat kaikenlaisia postmoderneja teoksia, mutta ne jäivät kuriositeeteiksi. Muissa taiteissa postmodernismi korvasi vanhan: ei vaikkapa kuvataiteissa voisi enää tehdä nättejä asetelmia epäironisesti, eikä musiikissa voi säveltää enää melodisia jousikvartettoja. 

Mutta siinä missä kuvataiteissa nykytaide on suosittua ja Kiasman uusiin näyttelyihin on tunkua, on nykytaidemusiikki jäänyt varsin marginaaliseksi ilmiöksi. Jopa kovan luokan kulttuurikuluttajat pitävät sitä hankalasti lähestyttävänä. Miksi on näin? 

Osmo Tapio Räihälä pohtii tätä kysymystä kirjassaan Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa (Atena 2021). Hän osoittaa syyttävän sormen Darmstadtin koulukuntaa päin. Toisen maailmansodan jälkeen Darmstadtissa syntyi tiukan sarjallisen musiikin (joka on 12-sävelaskelisuuden perillinen, mutta vielä ankaramman abstrakti) nimeen vannova porukka, josta tuli hyvin vaikutusvaltainen. 

Paha kyllä nämä tyypit ajattelivat, että musiikki on sitä merkityksellisempää, mitä vaikeampi sitä on kuunnella. Siksi he tekivät kappaleita, joilla on enintään musiikinhistoriallista arvoa, mutta joita ei oikein kukaan kuuntele huvikseen. Tätä kun jatkui kymmenen vuotta, niin yleisö aika pitkälle hylkäsi uuden musiikin ja kokoontui mieluummin kuuntelemaan vanhaa kunnon klassista. 

Räihälä ei sano, että pitäisi palata taaksepäin. Hän säveltää itsekin atonaalista musiikkia, eikä hän näe, että taidemusiikki voisi enää palata tonaalisuuteen. Mutta kaikki atonaalinen musiikki ei ole paperinmakuista sarjallista kakofoniaa. Kuvataide ei enää ole "esittävää", mutta se silti voi herätä vaikka millaisia tunteita ja oivalluksia, abstraktiosta huolimatta (tai juuri sen takia). Samoin nykymusiikki ei enää ole melodista, mutta sen äänet voivat herättää tunteita, kokemuksia ja oivalluksia - kunhan niitä vain lähestyy avoimin mielin. 

Eivätkä kaikki pidä kaikesta: emmehän oleta, että kaikki pitäisivät kaikista populaarimusiikin biiseistä. Taidemusiikin kappaleet ovat keskenään yhtä erilaisia kuin black metal ja bileräppi. On ihan ok todeta joistain (tai jopa useimmista!) nykytaidemusiikin teoksista, etteivät ne kosketa itseä - mutta siitä ei tule liian nopeasti päätellä, ettei pidä nykytaidemusiikista ylipäänsä. 

Räihälän kirja innosti minut kuuntelemaan kaikenlaista nykytaidemusiikkia. Aloitin helpommasta päästä, Arvo Pärtistä, jota olen muutenkin kuunnellut aika paljon. Pärt on hyvinkin kuunneltavaa musiikkia, oikeastaan vain hänen sinfoniansa ovat hankalampia tapauksia. Kun olin näin päässyt atonaalisuuteen kiinni, tartuin Kaija Saariahoon. Häpeäkseni pitää myöntää, etten ole ikinä aiemmin kuunnellut Saariahoa. Hänen kappaleensa vaativat jo vähän enemmän keskittymistä, mutta ne paljastuivat oikein hienoiksi. Kukapa olisi uskonut, että Suomen kansainvälisesti arvostetuin nykysäveltäjä tekisi hyviä biisejä?! 

Sitten olikin vuoro tarttua härkää sarvista ja iskeä 12-säveliseen musiikkiin kiinni. Tämä vaati jo vähän enemmän yrittämistä. Dodekafonia on toisaalta niin atonaalista, että sen kuuntelu ei toimi vaikkapa kirjaa lukiessa, mutta toisaalta se on sen verran mekaanista, ettei sitä jaksa kuunnella kovin pitkään keskittyneesti. 

Yritin erilaisia lähestymistapoja, kunnes vihdoin löysin sen oikean: tämähän toimii etätyön taustamusiikkina paremmin kuin hyvin! 12-sävelisyyden toistumattomuus tekee musiikista toisaalta vähän samanlaista äänimassaa kuin vaikka ambient-musiikki, mutta toisin kuin ambient, joka hitaudessaan voi olla vähän unettavaa, niin dodekafonian arvaamattomat sävelkorkeuden ja äänenvoimakkuuden muutokset havahduttavat ja pitävät vireänä. Schönberg varmaan pyörii haudassaan, mutta tosiasiat ovat tosiasioita: 12-sävelinen musiikki toimii parhaimpana muzakina!

Kirjassa oli paljon hyvää pohdintaa ja musiikin historian esittelyä. Harmi kyllä sen keskellä oli kolmisenkymmentä sivua Räihälän omaelämäkertaa, joka ei liittynyt kirjan aiheeseen oikein mitenkään. Elän (luultavasti turhassa) toivossa, että taas joskus kustannustoimittajat ryhtyisivät tekemään työtään kunnolla ja käskisivät kirjailijoita editoimaan teoksistaan pois tällaiset turhat sivupolut.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk

Kapitalismi vs kapitalismi (Capitalism, Alone)

"On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu", totesi Fredric Jameson. Branco Milanovic on samaa mieltä: kirjassaan Capitalism, Alone: The Future of the System that Rules the World (2019) hän toteaa lähes fukuyamamaisesti, että kapitalismi on ainoa talousjärjestelmä maan päällä, eikä sille ole odotettavissakaan mitään vaihtoehtoja. Kommunismi on jo mennyttä, ja Milanovic näkee ylipäänsä kommunismin olleen lähinnä pakollinen välivaihe, jonka avulla kolonialisoidut valtiot pystyivät siirtymään kolonialistis-feodalistisesta järjestelmästä kapitalismiin. Tämä on kirjan ensimmäinen hyvä oivallus, mutta ei viimeinen. Mutta vaikka kapitalismi pääsi voitolle, niin kapitalismista on pari erilaista varianttia. Nykyinen kamppailu käydäänkin siitä, kumpi versio pääsee niskan päälle: meille länsimaista tuttu liberaali meritokraattinen kapitalismi, vai uudempi haastaja poliittinen kapitalismi. Selkein ja tutuin esimerkki poliittisesta kapitalismista on Kiina. Tässä jä