Siirry pääsisältöön

The Once and Future Liberal. After Identity Politics. (Mark Lilla)

Vasemmistolaisten keskuudessa on vanha ja kunniakas traditio kritisoida vasemmistoa siitä, kuinka se on kadottanut suuntansa ja kuinka vasemmiston pitää löytää uusi suunta uutta vuosikymmentä, vuosisataa tai vuosituhatta varten. Mark Lilla jatkaa tätä perinnettä analysoimalla lyhyessä kirjassaan USA:n demokraattipuolueen epäonnistumisten syitä.

Lilla sijoittaa demokraattien huippuvuodet Rooseveltin jälkeiseen aikaan 50- ja 60-luvuille. Silloin vasemmistolla tuntui olevan paras visio, kun taas oikeistolla ei ollut oikein mitään. Mutta kun 60-luku eteni ja muuttui 70-luvuksi, alkoi rooseveltiläinen visio olla yhä kauempana amerikkalaisten päivittäisestä todellisuudesta. Niinpä demokraatitkin jäivät toistelemaan tyhjiä fraaseja, jotka eivät enää liikuttaneet yleisöä.

Ja sitten tuli Reagan, ja oikeisto olikin yhtäkkiä se puoli, jolla oli visio. Reaganin visio oli optimistinen, positiivinen ja individualistinen. Lilla kutsuu sitä antipoliittiseksi, sillä Reagan hylkäsi ajatuksen yhteiskunnasta: reaganismin ilosanomaa Eurooppaan tuonut Thacher jopa sanoi, ettei yhteiskuntaa ole olemassa: on vain yksilöitä. 

Demokraateilla olisi 1990-luvulla ollut tuhannen taalan paikka haastaa Reaganismi omalla positiivisella pro-poliittisella viestillään, mutta Lilla lainaa vanhaa poliittista sanontaa, jonka mukaan "demokraatit eivät koskaan jätä tilaisuutta käyttämättä jättää tilaisuus käyttämättä". Liberaalit kääntyivät identiteettipolitiikan suuntaan. Tässä näkemyksessä henkilökohtainen on poliittista ja politiikka on henkilökohtaisen identiteetin etsimistä. Sen sijaan että työskenneltäisiin yhteisten asioiden hoitamiseksi, identiteettipoliitikot keskittyvät oman identiteettiryhmänsä asioiden edistämiseen - vaikka sitten toisten kustannuksella. Ei ole yhteiskuntaa, on vain ryhmiä. Identiteettipolitiikka on reaganismia vasemmistolaisille. 

Nyt reaganilainen aika on ohi. Donald Trump kumosi vanhan järjestyksen, mutta ei tuonut mukanaan uutta visiota. Amerikka on taas samanlaisessa visiottomassa tilassa kuin 1970-luvulla. Nyt vasemmistolla olisi mahdollisuus profiloitua taas visionaareiksi, mutta Lilla on huolissaan. Hän pelkää, että demokraatit käyttävät kaiken energiansa vain Trumpin vastustamiseen, sen sijaan että he edistäisivät omia positiivisia tavoitteitaan.

Lillan ehdotus on tuoda "kansalaisen" käsite taas politiikan keskipisteeseen. Kansalaisuus yhdistää kaikkia maan kansalaisia, joten se on paras lähtökohta yhdistävälle politiikalle. Helsinkiläisella lesbolla juristilla ja kajaanilaisella työttömällä metallimiehellä ei ehkä tunnu olevan oikein mitään yhteistä, ainakaan noin identiteettipolitiikan näkökulmasta, mutta he ovat molemmat Suomen kansalaisia. Tämä on viesti, jota vasemmiston tulisi korostaa: me olemme kaikki samassa veneessä. Jos halutaan vastustaa syrjintää (kuten toivottavasti halutaankin), kannattaa muistuttaa siitä, että tässä ollaan syrjimässä Suomen kansalaista. Jos yhtä kansalaista syrjitään, mikä estää siirtymästä myöhemmin toisen kimppuun? 

Tämä oli ihan viihdyttävä kirja. Kuuntelin tämän äänikirjana, ja se oli alle kolme tuntia pitkä, joten tämän parissa ei kulu liian paljon aikaa. Vaikka kirja keskittyikin nimenomaan USA:n politiikkaan, ovan kirjassa mainitut vasemmiston ongelmat hyvin tuttuja täällä Suomessakin, joten tästä löytyi sisältöä myös meikäläiseenkin poliittiseen keskusteluun. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä. Ja joskus ei puolet riittänyt. Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa. Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään? Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioide...

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk...

Millaista oli elämä keskiajalla? (Matkaopas keskiajan Suomeen)

Ilari Aalto & Elina Helkala: Matkaopas keskiajan Suomeen (Atena 2015) Opiskelin yliopistossa historiaa, ja osana koulutustamme tutustuimme erilaisiin arkistoihin. Kansallisarkistossa meille esiteltiin hylly, jossa oli puolisen tusinaa järkyttävän paksua opusta. Niitä on vaikea sanoa "kirjoiksi", koska ne olivat 20-50 cm paksuja: ne olivat samojen kansien väliin sidottuja dokumenttikokoelmia. "Tuossa ovat kaikki keskiaikaiset lähteet", opas kertoi meille. Ottaen huomioon, että Suomen keskiaika kesti noin 300-400 vuotta, oli kirjojen paksuudesta huolimatta lähteiden määrä säälittävän pieni.  Siksi jokainen keskiajasta kirjoittava tutkija joutuu turvautumaan aika paljon "historian aputieteisiin", kuten niitä joskus kuulee alentuvasti kutsuttavan: arkeologiaan, kielitieteeseen, folkloristiikkaan ja kansatieteeseen. Ei olekaan ihme, että Matkaoppaan kirjoittaja Aalto on nimenomaan arkeologi eikä historioitsija.  "Suomesta" ...