Siirry pääsisältöön

Eeposta ja propagandaa Rooman malliin (Aeneis)

Aeneis on antiikin roomalaisten suureepos, joka kertoo Troijan sodasta selvinneen Aeneaan ja hänen kumppaniensa tarinan, jonka päätteeksi he luovat pohjan Rooman valtakunnan synnylle. Tämä ei ole kansantarinoista syntynyt eepos, vaan keisari Augustuksen tilaustyö. Vergilius käyttää työnsä pohjana Homeroksen eeppisiä runoja Ilias ja Odysseia. 

Aeneista voisi verrata monella tavalla James Joycen Ulyssekseen: molemmat ottavat Homeroksen lähtökohdakseen, mutta tekevät kuitenkin aivan uuden tarinan. Vergiliuksen kuvaus matkasta alamaailmaan on paljon parempi kuin Homeroksen. Didon tarinalle ei ole vastinetta Homeroksella, ja se onkin koko eepoksen parhaita kohtia.

Kirjan alkupuoli seuraa Odysseian rakennetta, jälkimmäinen puolisko taas Iliaan. Teoksen kuuluisimmat kohdat (Troijan tuho, Didon tarina, matka alamaailmaan) ovat kaikki alkupuolella. Viimeisissä kuudessa laulussa kuvataan troijalaisten ja italialaisten välisiä taisteluita, erityisesti Aeneaan ja tämän nemesiksen Turnuksen välistä vihollisuutta. 

Toisin kuin Iliaassa, tässä kirjassa sankarin ja pahiksen roolit ovat aika selkeitä. Iliaassa Akhilleus oli olevinaan tarinan sankari. Todellisuudessa Hektor oli kuitenkin kaikin puolin parempi ihminen kuin Akhilleus, joka itse asiassa oli aikamoinen mulkvisti. Juuri tämä ristiriita teki Iliaasta kiinnostavan. Mutta valitettavasti Vergilius ei halua tehdä hahmoistaan yhtä monimutkaisia. Ehei: Aeneas on hurskas, hyvä ja urhoollinen, kun taas Turnus on paha, petollinen ja epämiellyttävä. 

Eikä tämä hienovaraisuuden puute ole edes Aeneisin heikoin puoli. Aeneis on toki eepos, mutta samalla se on avoimen poliittista propagandaa, joka ylistää kaikissa mahdollisissa käänteissään keisari Augustusta ja Rooman valtakuntaa. Tämän luulisi olevan vähän hankalaa teoksessa, joka sijoittuu kokonaisuudessaan aikaan satoja vuosia ennen Augustusta tai edes Rooman valtakunnan syntyä, mutta Vergilius ei anna tällaisten pikkuseikkojen haitata itseään. Ainahan paikalle voi ilmestyä oraakkeli tai haamu, joka näkee tulevaisuuteen - ja kyllä niitä sitten ilmestyykin.  Nämä kohdat olivat välillä kiusallisen huonoja. Ehkä hienovaraisuus ei ollut antiikin maailmassa yhtä arvostettua kuin nykyisin, mutta silti on aika noloa, kun Troijan sodan jälkimaininkeihin sijoittuvassa eepoksessa oraakkelit suitsuttavat keisari Augustuksen neroutta minkä kerkeävät.

Puutteistaan huolimatta Aeneis oli kuitenkin ihan lukemisen arvoinen. Kiireinen lukija voi keskittyä ensimmäisiin kuuteen lukuun, mutta pidin kyllä itse loppupuolen taistelukohtauksistakin aika paljon. Vergilius kirjoittaa paljon vetävämpää tekstiä kuin Homeros - sankareiden kohtaloa oikein jännittää!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kapitalismi vs kapitalismi (Capitalism, Alone)

"On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu", totesi Fredric Jameson. Branco Milanovic on samaa mieltä: kirjassaan Capitalism, Alone: The Future of the System that Rules the World (2019) hän toteaa lähes fukuyamamaisesti, että kapitalismi on ainoa talousjärjestelmä maan päällä, eikä sille ole odotettavissakaan mitään vaihtoehtoja. Kommunismi on jo mennyttä, ja Milanovic näkee ylipäänsä kommunismin olleen lähinnä pakollinen välivaihe, jonka avulla kolonialisoidut valtiot pystyivät siirtymään kolonialistis-feodalistisesta järjestelmästä kapitalismiin. Tämä on kirjan ensimmäinen hyvä oivallus, mutta ei viimeinen. Mutta vaikka kapitalismi pääsi voitolle, niin kapitalismista on pari erilaista varianttia. Nykyinen kamppailu käydäänkin siitä, kumpi versio pääsee niskan päälle: meille länsimaista tuttu liberaali meritokraattinen kapitalismi, vai uudempi haastaja poliittinen kapitalismi. Selkein ja tutuin esimerkki poliittisesta kapitalismista on Kiina. Tässä jä...

Muinaissuomalaisten jäljillä (Homo Fennicus & Matka muinaiseen Suomeen)

Usein valitan, että tietokirjat eivät ole tarpeeksi tietopitoisia, vaan niissä on tarpeetonta fiilistelyä, muisteluita kirjoittajan elämästä tai muuta sälää. Tätä ongelmaa ei totisesti ollut Valter Langin kirjassa Homo Fennicus - Itämerensuomalaisten etnohistoriaa (SKS 2020, suom. Hannu Oittinen. Alkuteos Läänemeresoome tulemised 2018). Tämä on tiukkaa tietoa alusta loppuun. Homo Fennicus varmasti löytää paikkansa yliopiston kurssikirjastosta, sillä voisin kuvitella tämän sopivan erittäin hyvin arkeologian kurssikirjaksi. Lang aloittaa kertomalla erilaisista teorioista, joita on lähes 200 vuoden aikana esitetty itämerensuomalaisten saapumisesta nykyisille asuinalueilleen. Lang esittelee nämä teoriat aika nopeasti ja siirtyy niitä kohtaan esitettyyn kritiikkiin hyvin nopeasti, joten jos ei tunne näitä teorioita jo aikaisemmin edes jollain tavalla, niin tämä osuus on aika raskas. Mutta tämä oli oikeastaan kirjan kevyimpiä osuuksia, sillä sitten Lang sukeltaa syvälle arkeol...

Päättymätön tiiliskivi

David Foster Wallace olisi täyttänyt 60 vuotta 21.2.2022, mikäli eläisi. Tätä merkkipäivää varten luimme Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä Wallacen postmodernin tiiliskiven Infinite Jest vuodelta 1996. Tero Valkonen suomensi teoksen vuonna 2020 nimellä Päättymätön riemu. Teos on siis selkeästi nuorin lukemistamme kirjoista, mutta 25 vuodessa kirja on saanut aikamoisen kulttimaineen: sitä pidetään yleisesti erittäin vaikeana, joskin myös todella hyvänä teoksena. Sopii siis meidän ryhmällemme kuin valettu! Infinite Jestissä ei ole varsinaisia lukuja, mutta tekstissä on täydenkuun (?) muotoisia merkkejä ja päivämääriä, jotka katkovat tekstiä. Koska näitä ei ole mitenkään numeroitu, käytimme suomennoksessa sivunumeroita hyväksemme. Aikataulussa on lisäksi merkitty lause, joka aloittaa SEURAAVAN osion. Lukuaikataulu löytyy kirjoituksen lopusta. Keskimäärin meillä oli n. 70 sivua luettavaa kerrallaan. Infinite Jestin lukemiseen tuo kuitenkin lisää haastetta se, että tekstissä on alaviitt...