Siirry pääsisältöön

Positiivisen pedagogiikan työkalupakki (Eliisa Leskisenoja)

Jos ei ole ikinä perehtynyt positiivisen pedagogiikan kovinkaan syvällisesti, on tämä kirja varmasti ihan hyvä alustus. Minulle vain kaikki asiat olivat jo enemmän tai vähemmän tuttuja, joten en saanut kirjasta paljoakaan irti. Asiaa ei auttanut sekään, että kirjassa oli niin vahva luokanopettajan näkökulma.

Leskisenoja mainitsee usean otteeseen, kuinka hän on itse juuri ennen kirjan kirjoittamista tutkinut positiivista pedagogiikkaa vuoden ajan ja innostunut siitä paljon. Oma innostus ei kuitenkaan aina muutu innostavasti tekstiksi, ja välillä kirjoittajan hehkutus omasta innostaan vain tylsistyttää. Joo, olet täpinöissäsi aiheesta, kiva juttu sinulle. Voitaisiinko nyt jatkaa itse aiheen käsittelyä?

Kirjan nimi on "työkalupakki", mutta työkaluja esitellään tekstin seassa, ei selkeinä irrallisina kokonaisuuksina. Tämä on osin makuasia, mutta minusta se oli heikkous. Kirjasta on vaikea jälkikäteen löytää ne työkalut, joihin haluaisi palata.

Leskisenoja pippuroi tekstiä viitteillä erinäisiin tutkimuksiin. Sinänsä tutkimusperustaisuus on ihan hyvä asia, mutta katsoin viitteitä kulmiani kurtistaen. 2012. 2009. 2014. Lähes jokainen viitattu tutkimus oli 2000-luvulta, useimmat 2010-luvulta. Tämä ei ole hyvä. 

Nyt on replikaatiokriisi. Alle viisi vuotta vanhoihin tutkimustuloksiin pitäisi parhaimmillaankin suhtautua alustavina tuloksina, jotka saattavat replikoitua tai sitten ei. Alle kymmenen vuotta vanhoihinkin tutkimuksiin suhtautuisin vähän epäillen. Ja kas: bongasin viitteistä varmuudella yhden tutkimuksen, joka ei ole replikoitunut ja jonka tuloksia nykyisin pidetään kumottuina. Kuinka monta muuta tällaista pommia viitteissä piilee?

Yhteenvetona: luokanopettaja, joka haluaa saada käsityksen positiivisesta pedagogiikasta voi hyötyä tämän kirjan lukemisesta, mutta ei tämä hyvä ollut.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä. Ja joskus ei puolet riittänyt. Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa. Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään? Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioide...

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk...

Millaista oli elämä keskiajalla? (Matkaopas keskiajan Suomeen)

Ilari Aalto & Elina Helkala: Matkaopas keskiajan Suomeen (Atena 2015) Opiskelin yliopistossa historiaa, ja osana koulutustamme tutustuimme erilaisiin arkistoihin. Kansallisarkistossa meille esiteltiin hylly, jossa oli puolisen tusinaa järkyttävän paksua opusta. Niitä on vaikea sanoa "kirjoiksi", koska ne olivat 20-50 cm paksuja: ne olivat samojen kansien väliin sidottuja dokumenttikokoelmia. "Tuossa ovat kaikki keskiaikaiset lähteet", opas kertoi meille. Ottaen huomioon, että Suomen keskiaika kesti noin 300-400 vuotta, oli kirjojen paksuudesta huolimatta lähteiden määrä säälittävän pieni.  Siksi jokainen keskiajasta kirjoittava tutkija joutuu turvautumaan aika paljon "historian aputieteisiin", kuten niitä joskus kuulee alentuvasti kutsuttavan: arkeologiaan, kielitieteeseen, folkloristiikkaan ja kansatieteeseen. Ei olekaan ihme, että Matkaoppaan kirjoittaja Aalto on nimenomaan arkeologi eikä historioitsija.  "Suomesta" ...