Siirry pääsisältöön

Hydrogen Sonata (Iain M. Banks)

Tämä kirja oli pitkään odottamassa, koska en raaskinut lukea sitä. Iain Banks on kirjoittanut monia kirjoja, mutta hänen tuotantonsa helmi on Kulttuuri-sarja.

Niille, jotka eivät scifiä niin hyvin tunne, pieni selostus muutamista scifin alagenreistä: 

AVARUUSOOPPERA on sitä Flash Gordon / Star Wars -menoa, jossa lennellään poimunopeudella toisiin galakseihin ja tavataan erilaisia avaruusörkkejä. Avaruusoopperassa tietty rikotaan fysiikan lakeja ja sen semmoisia koko ajan, eikä kirjallisuuden tasokaan ole välttämättä ihan Nobel-tasoa.

Avaruusoopperan vastakohta on KOVA SCIFI, jossa pidetään kiinni tunnetuista tai ainakin spekuloiduista fysiikan laeista. Ei rikota valonnopeutta, ei lasermiekkoja, ei ainakaan mitään jedivoimia. Kovassa scifissä jokin fysiikan lakeihin liittyvä erikoisuus saattaa olla jopa juonen koko idea, kuten Poul Andersonin Tau Zerossa, jossa avaruusalus rikkoutuessaan kiihdyttää koko ajan, jolloin suhteellisuusteorian mukaisesti sen matkustajien kokema aika hidastuu ja hidastuu koko ajan.

Kovan scifin ongelma oli usein sen, no, kovuus. Tarinoissa ei useinkaan keskitytty ihmisiin vaan tieteeseen. Kovan scifin kirjoittajat olivat usein tiedemiehiä eivätkä varsinaisia kirjailijoita, ja se näkyi. Henkilöhahmot olivat usein ohuita eikä taiteellinen taso ollut mitenkään huipputasoa. 70-80-luvuilla syntyi ns. UUDEN AALLON scifi, jonka tekijät hylkäsivät sekä avaruusoopperan huolettoman seikkailuasenteen ja kovan scifin teknokraattisuuden. Näissä tarinoissa keskityttiin kuvaamaan yhteiskuntia ja ihmissuhteita. Ursula LeGuinin Pimeyden vasen käsi on hyvä esimerkki uuden aallon kirjoista: siinä kuvataan planeettaa, jonka asukkaat vaihtavat tietyissä olosuhteissa sukupuoltaan.

Uusi aalto ei kuitenkaan miellyttänyt kaikkia. Monet olivat innostuneet aikanaan scifistä niinsanotun ihmeen tunnun (sense of wonder) takia. Ajatus avaruusaluksista hyökkäämässä valtavan avaruusaseman kimppuun herättää tietynlaisissa ihmisissä ihan erilaisen innostuksen kuin antropologiset kuvaukset vieraista yhteiskunnista. 90-luvulla syntyi sitten UUSI AVARUUSOOPPERA, jossa pyrittiin yhdistämään vanhan kunnon avaruusoopperan henki hieman sofistikoituneempaan tarinankerrontaan. Uuden avaruusoopperan edustavin edustaja on Iain M Banksin Kulttuuri-sarja. 

Kulttuuri-sarjan keskiössä on teknisesti ja poliittisesti äärimmäisen edistynyt sivilisaatio nimeltä Kulttuuri. Tavalliset Kulttuurin asukkaat elävät niukkuuden jälkeisessä utopiassa, jossa superälykkäät tietokoneet (joita kutsutaan Mieliksi) ohjaavat koko yhteiskunnan suuntaa. Ihmisten tehtäväksi jää lähinnä hauskanpito, seurustelu ja yleinen miellyttävä elämä. Koska utopian kuvaaminen on muutamien sivujen jälkeen aika tylsää, keskittyvät Kulttuuri-kirjat yleensä johonkin konfliktitilanteeseen. 

Iain M Banks kuoli vuonna 2013. Hydrogen Sonata jäi hänen viimeiseksi kirjakseen. Siksi en vuosiin raaskinut lukea kirjaa: tämän jälkeen ei enää ole yhtään Kulttuuri-kirjaa lukematta.

Lopulta kuitenkin tajusin, että luen tämän joka tapauksessa joskus, joten ei ollut syytä enää lykätä kirjaan tarttumista. Ja Hydrogen Sonata oli... hyvä. Se ei ollut parasta Banks-tasoa, mutta ei huono. 

Kirjan juonta on vaikea selittää, mutta karkeasti sanottuna: Gzilt-sivilisaation menneisyydestä paljastuu synkkä salaisuus, jonka tietyt mahtihenkilöt haluavat hiljentää hinnalla millä hyvänsä. Muutama Kulttuurin jäsen saa vihiä,että jotain outoa on nyt tapahtunut, joten he yrittävät selvittää, mikä se salaisuus oikein on - ja mitä sillä pitäisi tehdä, jos mitään.

(Kulttuuri-sarjaa tunteville: Suurelta osin HG muistutti Excessionia aika paljonkin - mikä on hyvä - ja siinä olikin viittauksia Excessionin tapahtumiin. Valitettavasti kirjassa oli myös osia, joista tuli mieleen Muista Flebasta, mikä ei tosiaan ole mikään kehu.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

Ulysses-savotta

Tällä kertaa savotan kohteena on James Joycen mestariteos Ulysses vuodelta 1922, joka on varmaan aika yleismaailmallisesti tunnettu tosi vaikeana kirjana. Moni aloittaa, harva lukee loppuun asti. Ruben Bolling tekikin sarjakuvan " Kuvitetut klassikot: Ulysseksen puolitoista ensimmäistä sivua ". Ulysses on suomennettu kahdesti: Pentti Saarikoski käänsi sen 1964 nimellä Odysseus. Leevi Lehto teki uuden suomennoksen kirjasta vuonna 2012. Lehdon suomennos on oikea järkäle, koska se sisältää niin tajuttomasti alaviitteitä. Joillain sivuilla on enemmän suomentajan huomautuksia kuin itse tekstiä. Suhtaudun vähän ristiriitaisesti Lehdon ratkaisuun liittää näitä alaviitteitä mukaan kirjaan. Monesti ne ovat todella hyödyllisiä ja perusteltuja. Tekstin viittaukset erilaisiin roomalaiskatolisen messun osiin tai Irlannin symboleihin olisivat olleet ilmiselviä irlantilaislukijoille kirjan ilmestymisvuonna, mutta ne ovat täysin tuntemattomia suomalaislukijalle vuonna 2017. Näissä tapauk

Kapitalismi vs kapitalismi (Capitalism, Alone)

"On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu", totesi Fredric Jameson. Branco Milanovic on samaa mieltä: kirjassaan Capitalism, Alone: The Future of the System that Rules the World (2019) hän toteaa lähes fukuyamamaisesti, että kapitalismi on ainoa talousjärjestelmä maan päällä, eikä sille ole odotettavissakaan mitään vaihtoehtoja. Kommunismi on jo mennyttä, ja Milanovic näkee ylipäänsä kommunismin olleen lähinnä pakollinen välivaihe, jonka avulla kolonialisoidut valtiot pystyivät siirtymään kolonialistis-feodalistisesta järjestelmästä kapitalismiin. Tämä on kirjan ensimmäinen hyvä oivallus, mutta ei viimeinen. Mutta vaikka kapitalismi pääsi voitolle, niin kapitalismista on pari erilaista varianttia. Nykyinen kamppailu käydäänkin siitä, kumpi versio pääsee niskan päälle: meille länsimaista tuttu liberaali meritokraattinen kapitalismi, vai uudempi haastaja poliittinen kapitalismi. Selkein ja tutuin esimerkki poliittisesta kapitalismista on Kiina. Tässä jä