Siirry pääsisältöön

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä.

Ja joskus ei puolet riittänyt.

Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa.

Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään?

Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioiden summa. Isoimpana tekijänä on tietenkin ilmasto. 1600-luvulla iski niin sanottu "pieni jääkausi", jolloin lämpötilat koko Euroopassa olivat poikkeuksellisen alhaiset. Erityisen kylmää oli 1690-luvulla. Koska Suomessa joka tapauksessa viljeltiin aika ääriolosuhteissa, oli selvää, että kylmät vuodet johtaisivat nälkävuosiin. Mutta oli kylmää ollut ennenkin, eikä silti ollut tullut tällaisia "suuria kuolonvuosia". Jokin oli muuttunut, ja se jokin oli Ruotsin suurvaltakauden ja itsevaltiuden olosuhteet.

Ruotsi oli 30-vuotisen sodan jälkeen tullut suurvallaksi, mutta mahdilla oli hintansa. Koko valtakunta oli valjastettu sotakoneeksi. Maanviljelyn kehittäminen oli laiminlyöty, kun kruunu keskitti kaiken tarmonsa sotimiseen. Kansaa verotettiin ankarasti, jotta kruunulla olisi varaa sotia. Tämän takia maanviljelijät elivät jatkuvasti veitsen terällä: mitään ylijäämiä ei saanut kerättyä, sillä voudin vaatimukset olivat valtavat. Kun sitten halla iski, ei ollut varastoja, joihin turvata.

Tarvittiin myös aimo annos maalaisjärjen käytön kieltämistä. Itsevaltiuden aikana päätöksenteko oli keskitetty Tukholmaan, joten paikallisesti ei voitu improvisoida ratkaisuja pahimman hädän lievittämiseksi. Improvisointimahdollisuuksia heikensi myös merkantilistisen järjestelmän jäykkyys: kaupankäynti oli tarkkaan säädeltyä, joten viljaa ei voinut tarvittaessa nopeasti kuljettaa paikasta toiseen. Eikä säädöksiä tietenkään voinut höllentää jonkun jättimäisen nälänhädän takia.

Näistä aineksista saatiin katastrofi aikaiseksi. Lappalainen kuvaa nälkävuosia hyvin: hän ei mässäile kurjuuskuvauksilla, mutta luo silti selkeän kuvan nälän lohduttomuudesta. Pettuleivän tietävät kaikki, mutta nälkävuosina pettukin oli ylellisyyttä ja loppui kesken. Ihmiset söivät mm. sammalta ja keitettyä nahkaa. Se kuulostaa nykylukijalle mahdottomalta kuvitellakaan.

Usein tässä vaiheessa kysytään, miksei nälänhädän aikaan syöty kalaa ja marjoja. Lappalainen vastaa tähänkin: halla verottaa myös kalansaaliita ja muita luonnon antimia. Kylmänä kesänä kalat eivät juuri kude. Lisäksi ihmiset aika nopeasti kalastivat ja marjastivat mannut tyhjiksi siitäkin saaliista, mitä saatavissa oli. Marjasaaliit voivat näyttää isoilta, jos tarkoitus on tehdä pari piirakkaa, mutta ei niillä koko kansakuntaa elätetä.

Mutta kaikesta kauheudesta huolimatta ihmiset osaavat olla myös häkellyttävän hyviä. Lappalainen mainitsee useita esimerkkejä tilanteista, jossa ihmiset jakoivat viimeisiä ruokiaan vieraiden hädänalaisten kanssa. Aateliset yrittivät parhaansa mukaan saada talonpojille viljaa, ja olivat valmiit toisinaan uhmaamaan kuninkaan lakeja tätä tarkoitusta varten.

Kaiken kaikkiaan oikein hyvä teos. Historiantutkijoille ja historiasta kiinnostuneille vahva suositus, muille varoituksen sana: tässä kirjassa on myös pitkiä pätkiä, joissa Lappalainen kertoo aiempien tutkijoiden näkökulmia ja perustelee, miksi hän on eri mieltä heidän kanssaan. Tämä on vanhalle historianopiskelijalle kiinnostavaa kamaa, mutta satunnaiselle lukijalle varmaan semipuuduttavaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

1590-luvun Trump (Susimessu)

Jos tämä olisi romaani, olisin varmaan puolivälissä heittänyt sen pois liiallisen epäuskottavuuden vuoksi. Mirkka Lappalaisen Susimessu: 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa (Siltala 2009) kietoo yhteen kolme yleensä erillisinä käsiteltyä tapahtumaa: nuijasodan, Kaarle-herttuan ja Sigismundin taistelun Ruotsin kruunusta sekä "missio Suetican" eli Ruotsiin suuntautuneen vastauskonpuhdistuksen. Kirja maalaakin kokonaiskuvan Ruotsista, joka oli jättämässä keskiajan taakseen, mutta ei ollut vielä siirtynyt uuteen aikaan. Murroskausina on usein levotonta, eikä 1590-luku ollut totisesti poikkeus. Perustarina on sukudraama, joka on samalla taistelu valtaistuimesta. Kustaa Vaasan kuoltua hänen vanhempi poikansa peri kruunun. Erinäisten käänteiden jälkeen toiseksi vanhin poika Juhana kuitenkin nappasi valtaistuimen veljeltään. Hänen poikansa Sigismundista pitäisi siis tulla kuningas, mutta kolmas veli, Kaarle-herttua, ei halunnut päästää puoli-puolalaista veljenpo