Siirry pääsisältöön

Kuvitellut yhteisöt (Benedict Anderson)

Andersonin klassikkoteos käy läpi nationalismin syntyä ja kehitystä. Kirjan ytimessä on kansallisvaltion kuviteltu olemus: se ei ole luonnollinen yhteisö, vaan se syntyy vain aktiivisen kuvittelun kautta. Kansakunta on yksikkö, jota ei olisi olemassa itsestään - sellainen luodaan.

Ja kun se on luotu, sitä täytyy pitää yllä jatkuvan unohtamisen ja muistamisen avulla. Siten opimme koulussa, että 30-vuotisessa sodassa taisteli "suomalaisia" hakkapeliittoja, vaikka mitään "Suomea" ei totisesti ollut 1600-luvulla olemassa. Ja unohdamme, että merkittävä osa nyky-Suomen alueesta oli Venäjän osa jo ennen vuotta 1809, eikä niiden alueiden siirtyminen osaksi suuriruhtinaskuntaa ollut täysin tuskatonta.

Anderson puhuu paljon virkamiesten merkityksestä kansakunnan synnylle. Tässä hän käyttää esimerkkinään Etelä-Amerikkaa. Usein unohdetaan, että Amerikkojen kansakunnat syntyivät aikaisemmin kuin Euroopan. Kun Euroopassa oli vielä Itävalta-Unkareita ja Venäjän keisarikuntia, oli Etelä-Amerikassa jo Boliviat ja Argentiinat. Olen itse ihmetellyt monesti, miksi Etelä-ja Väli-Amerikkaan syntyi niin monta valtiota, kun englanninkielisessä Pohjois-Amerikassa niitä on vain kaksi. Andersonin mukaan selityksenä on virkamiehistön kierto.

Kun virkamiehet kiertävät eri puolilla maata, he alkavat tuntea olevansa yhtenäistä porukkaa, "meitä", jotka palvelevat... niin, mitä? Euroopassa virkamiehet saattoivat ajatella palvelevansa keisaria tai kuningasta, mutta entä Kolumbiassa? Virkamiehet eivät siirtyneet siirtomaista emämaahan, eivät edes eri hallinnollisten alueiden välillä - ja siksi Kolumbian virkamiehet alkoivat kokea itsensä erilliseksi porukaksi toisaalta Espanjasta, mutta myös Perusta, Chilestä jne. Ja tämän prosessin myötä eri hallinnollisista alueista Etelä- ja Väli-Amerikassa syntyi erillisiä kansakuntia.

Virkamiehet eivät tietenkään luoneet kansakuntia yksin. Toinen tärkeä ammattikunta oli journalistit. Eri alueilla oli eri lehdet. Kun Buenos Airesin lehdet kertoivat lähinnä Argentiinan tapahtumista, se alkoi luoda käsitystä, että tämän lehden lukijat ovat jollain tavalla samaa porukkaa kuin muut Argentiinan hallintoaluella asuvat ihmiset - ja eri porukkaa kuin vaikka Montevideossa asuvat. Ei niistä montevideolaisista ikinä kirjoiteta "meidän" lehdissä.

Kun kansakunta on sitten alkanut syntyä, sitä voidaan rakentaa vielä tietoisemmin. Maamme kirja on tietysti meikäläinen esimerkki par excellence, mutta myös erilaiset kartantekoprojektit (ja maantiedon opettaminen kouluissa!) ovat tapa luoda ymmärrystä siitä, että TÄMÄ alue on erilainen kuin TUO alue, koska tämä on "meidän" alueemme.

Kirjan paras ominaisuus (itse teesin lisäksi) on Andersonin tausta Kaakkois-Aasian tutkijana. Melkein kaikki kirjan esimerkit ovat siksi luokkaa "Rama V:n valtakaudella Bangkokiin perustettiin erityinen kartoituskoulu ja prinssi Damrong Rajanuphab teki maantiedosta pakolliseen oppiaineen oppikoulujen alaluokilla". Se oli häkellyttävää: olen niin tottunut Eurooppa-keskeisyyteen, etten osannut totisesti odottaa jatkuvia viittauksia Indonesian ja Thaimaan historiaan. Mutta alkušokin jäljeen se teki kirjasta hyvin mieleenpainuvan.

Kuvitellut yhteisöt ei ole mikään kaikkein kevyin opus, vaikka ei mainittavan raskaskaan. Se on paikoitellen kirjoitettu vähän puisevasti ja se jää välillä junnaamaan paikalleen. Tämä on aika selvästi tutkijan eikä toimittajan kirjoittama kirja.



Yhteenvetona: Kirja on ansainnut klassikon asemansa. Hyvää lukemista yhteiskuntahistoriasta kiinnostuneille.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697 (Mirka Lappalainen)

Kesällä tulee matkustettua myös maalle, jolloin peltoja katsellessa ryhtyy väistämättä ajattelemaan ruoantuotantoa. Nykyinen tehomaatalous tuottaa isoja ylijäämiä, mutta aikaisemmin elämä ei ollut yhtä helppoa. Aina välillä kävi kuin Saarijärven Paavolle: viljan vei halla, piti panna puolet petäjäistä. Ja joskus ei puolet riittänyt. Suomen historian suurin nälänhätä tapahtui 1695-1697. Tämä ei ole se Nälkävuosi-kirjassa kuvattu nälänhätä. Se tapahtui 1860-luvulla, ja oli ihan piece of cake verrattuna 1600-luvun nälkävuosiin. 1800-luvun nälkävuosina kuoli "vain" suunnilleen 10% väestöstä. 1690-luvun nälkävuosissa arvioidaan kuolleen uskomattomat 25% väestöstä. Joka neljäs kuoli nälkään ja tauteihin. Se on täysin omaa luokkaansa kuolinluvuissa: Biafran tai Etiopian nälänhädät olivat isoja, mutta niissä kuolleisuus laskettiin yksinumeroisissa prosenteissa. Mitä pitää tapahtua, jotta neljäsosa väestöstä kuolee nälkään? Lappalaisen mukaan kyseessä oli monien asioide

Kadonnutta tiiliskiveä etsimässä

Tällä kertaa Tiiliskivien ystävät -lukupiirillämme oli vihdoin vuorossa tiiliskivien tiiliskivi, Marcel Proustin yli 3000-sivuinen eepos Kadonnutta aikaa etsimässä. Teos on julkaistu alunperin vuosina 1913 - 1927. Ensimmäisen osan julkaisun jälkeen puhkesi ensimmäinen maailmansota, joten toinen osa sai odottaa julkaisuaan vuoteen 1918 saakka. Ensimmäiselle osalle Proust ei meinannut löytää kustantajaa, joten hänen piti lopulta maksaa kustantajalle kirjan julkaisemisesta. Se oli suurmenestys, joten toista osaa varten kustantajat suorastaan kilpailivat teoksesta. Ranskaksi Kadonnutta aikaa etsimässä ilmestyi seitsemänä kirjana, suomennos on jaettu kymmeneen kirjaan (neljä ensimmäistä osaa on suomennoksessa jaettu kahtia). Kolme viimeistä osaa julkaistiin Proustin kuoleman jälkeen, joten niihin kirjailija ei enää ehtinyt tehdä muutoksia tai korjauksia ennen julkaisua - ja sen ilmeisesti myös huomaa. Luimme teosta Tiiliskivien ystävät -FB-ryhmässä vuoden päivät. Suomennoksen näkökulmasta

1590-luvun Trump (Susimessu)

Jos tämä olisi romaani, olisin varmaan puolivälissä heittänyt sen pois liiallisen epäuskottavuuden vuoksi. Mirkka Lappalaisen Susimessu: 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa (Siltala 2009) kietoo yhteen kolme yleensä erillisinä käsiteltyä tapahtumaa: nuijasodan, Kaarle-herttuan ja Sigismundin taistelun Ruotsin kruunusta sekä "missio Suetican" eli Ruotsiin suuntautuneen vastauskonpuhdistuksen. Kirja maalaakin kokonaiskuvan Ruotsista, joka oli jättämässä keskiajan taakseen, mutta ei ollut vielä siirtynyt uuteen aikaan. Murroskausina on usein levotonta, eikä 1590-luku ollut totisesti poikkeus. Perustarina on sukudraama, joka on samalla taistelu valtaistuimesta. Kustaa Vaasan kuoltua hänen vanhempi poikansa peri kruunun. Erinäisten käänteiden jälkeen toiseksi vanhin poika Juhana kuitenkin nappasi valtaistuimen veljeltään. Hänen poikansa Sigismundista pitäisi siis tulla kuningas, mutta kolmas veli, Kaarle-herttua, ei halunnut päästää puoli-puolalaista veljenpo